"Buurtherinnering"
was een reeks ontmoetingen tussen inwoners van Wittevrouwenveld, een wijk in
het noordoosten van Maastricht, eindigend in een grote fototentoonstelling eind
2011.
Het
begon allemaal met een wedstrijd genaamd "Wie is Wie". Manon Panchen,
organisator van het buurtcentrum "De Kunstketel" vroeg me om foto's
uit het verleden, meer dan 20 jaar, van enkele buurtgenoten te vergroten om die
te tonen en zo de personen te identificeren. Dit initiatief veroorzaakte veel
hilariteit en ontroering, de ontmoetingen en herinneringen deden het het
verleden leven. Er kwam geen eind aan, het was noodzakelijk om nog meer foto's te bekijken en
verhalen te delen. Het Buurtplatform en de wijkkrant: Annie van de Put en
Bettie van der Linde sloten zich aan om te werken aan de herinneringen en
verhalen, wat eindigde in een grote tentoonstelling, door mij ingericht
(diavoorstelling + (grote) foto’s)
Wij vroegen
alle inwoners om fotografisch materiaal wat een gigantische stroom van oude
foto's opleverde.
De
woningcorporatie gaf toestemming om een grote lege ruimte in het midden van
de wijk, op het Voltaplein, te gebruiken. Deze plaats werd een plek voor
ontmoeting en discussies. Heel veel communicatie.
Dit
was een gezamenlijke werk waarbij ook een prominente rol gespeeld werd door
bewoner Jo Luijten, schrijver en archivaris van het Stadsarchief, die met
fotografisch materiaal en historische voorwerpen uitpakte. Dit materiaal
verrijkte het evenement, zo ook zijn poëzie.
Zoals:
“Vroeger waren we tevreden met een boterham met
stroop. Tegenwoordig wordt er veel geklaagd maar hebben we alles. Die boterham
met stroop smaakte beter dan spek met ei.”
“We waren bij elkaar betrokken. Er was een
onderlinge hechte band. Als er iemand ziek was dan haalden de buren de
boodschappen”.
“Iedereen zat altijd buiten. Voor het huis op de
stoep. Hier ontmoette de hele buurt elkaar en hielp je elkaar. Het was de
normaalste zaak van de wereld, iedereen zat altijd buiten”.
“Vlak na de oorlog we liepen op houten
klompjes door de sneeuw en op blote voeten.
En toch heb ik een mooie jeugd gehad”.
“We hadden respect voor elkaar. Wittevrouwenveld
was altijd wel ergens bij betrokken. Opkomen voor de anderen was heel normaal. Men
noemde ons : het crapuul. Maar wel crapuul met een gouden hart.”
“Je had de grote en de kleine kerk, dat was
best een strijd. Het wijwater mocht niet van de ene naar de andere kerk
gebracht worden. Pastoor Tagage zou je kapot geschoten hebben. Er waren hele
duidelijke parochiegrenzen.”
“ De Frankenstraat was een mooie straat.
Daar waren we best trots op. Met kleine winkeltjes zoals een echte kruidenier,
een melkboer en een sigarenzaak.
Nu lijkt het wel een sluiproute geworden.”
“DOOD. Ik wist wel dat ik niet zonder haar kon, maar dat het zó
voelde … ’t
Is iemand uit de buurt en ik vind het indrukwekkend, wel droevig maar verdriet
bestaat …”
Mijn
Werk
Mijn taak was die herinneringen
ophangen. Zoals verloren momenten in de ruimte, hang ze in de tijd. Ik heb
geprobeerd om onzichtbare touwtjes te maken, deze ketenen van tijd, dus ik
wilde de nadruk leggen op een filmische volgorde van beelden. Ik gebruikte
herhalingen en bracht sommige foto’s op transparant papier om een spookachtige,
dromerig effect te creëren.
Ik gebruikte een stapel van tafels
die ik vond in de kelder van de Kunstketel, om deze als vitrines te laten dienen,
waarin alle waardevolle materiaal van Jo Luijten, naar zijn inzicht, rustten.
Een deel van de ruimte was
gereserveerd voor het werk van
Herman Wijller. Deze fotograaf, of lichtschrijver, woonde tot aan de sloop in dit
pand, zijn huis werd afgebroken om dit nieuwe gebouw te bouwen, om precies te
zijn het zelfde waar we nu werkten. Het leek me belangrijke en onvermijdelijke
participatie.
De Buurt Kunstenaars NOK
(NoordoostKunst) schreven teksten van herinneringen op fijn papier dat ik hing
als achterdoeken, met het doel de koude ruimte van cement af te snijden.
Ik wilde een huis te bouwen en hun
deuren openen, niet uitnodigende maar wel het geven van een plek om gebruikt, te worden. Ik was, voor een periode,
een lokale speler.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten